Nyt on valmistunut pienen pienet vauvan sukat ja lapaset. Ystäväni sai vasta poikavauvan ja neuloin pikkuiselle tällaisen setin. Lankana vaaleansininen Novitan Wool. Toivottavasti tykkäävät ja tulee käyttöön. :) On nää vauvaneuleet vaan niin suloisia...
Huomenna lähdenkin sitten 5-vuotta täyttävän kummitytön syntymäpäiville Kempeleelle. Äsken pakatessani huomasin että minullahan ei ole korttia päivänsankarille, joten ei muuta kuin pika pikaa askartelemaan ja tällainen kortti valmistui. Prinsessan kuvan löysin netistä.
Taakse tuli teksti: "Onnen, ilon toivotukset päivänsankarille. Mieli hyvä, aurinkoinen pikku juhlijalle."
Hyvää viikonloppua ja aurinkoista mieltä toivottelen myös kaikille teille blogini lukijoille!
perjantai 21. lokakuuta 2011
keskiviikko 12. lokakuuta 2011
Fabelit
Tein välityönä perussukat Fabel-langasta. Tuo lanka onkin muuten osoittautunut oikein hyväksi sukkalangaksi! Tein sukat 5 vuotta täyttävälle kummitytölleni, mutta en ole kyllä yhtään varma onko koko sopiva... Toivottavasti! Parin viikon päästä menen käymään hänen syntymäpäivillään. Ihana nähdä pitkästä aikaa kummityttöä, välimatkaa kun on yli 300 km ei turhan usein tule kyläiltyä... Saas nähdä mitä muuta viemistä tytölle keksin...
Muutaman tilkunkin olen tilkkuoeittoprojektiini saanut virkattua, nyt on 22 tilkkua valmiina. Pikkuhiljaa se etenee! Tavoitteena olisi kevääksi saada peitto valmiiksi...
Nyt toivottelen teille kaikille tunnelmallista ja sämpylän tuoksuista keskiviikko-iltaa! Vapaapäivän kunniaksi innostuin pirkästä aikaa leipomaan sämpylöitä ja ai että maistuikin hyvälle uunituoreet lämpöiset sämpylät! Osaan sämpylöistä kokeilin laittaa juustoraastetta pinnalle ja hyviä tuli niistäkin.
Muutaman tilkunkin olen tilkkuoeittoprojektiini saanut virkattua, nyt on 22 tilkkua valmiina. Pikkuhiljaa se etenee! Tavoitteena olisi kevääksi saada peitto valmiiksi...
Nyt toivottelen teille kaikille tunnelmallista ja sämpylän tuoksuista keskiviikko-iltaa! Vapaapäivän kunniaksi innostuin pirkästä aikaa leipomaan sämpylöitä ja ai että maistuikin hyvälle uunituoreet lämpöiset sämpylät! Osaan sämpylöistä kokeilin laittaa juustoraastetta pinnalle ja hyviä tuli niistäkin.
torstai 6. lokakuuta 2011
Jotain valmista
Vihdoinkin valmistui lapasetkin tuolle aiemmin neulomalleni "kupla-pipolle" kaveriksi. Pipokin sai vielä lisäksi pientä koristusta. Pipon ohje löytyy siis ilmaiseksi ravelrysta. Innoituksen pipon tekemiseen sain täältä. TiiQ oli neulonut ohjeella kauniin pipon. Tässä nyt siis esittelen minun versioni piposta:
Pipo oli yllättävän helppo ja hauska neuloa (kiitos TiiQ:lle avusta). Tosin aluksi minun pipostani tuli vähän liiankin istuva eikä lainkaan tuollainen löysä malli niinkuin ohjeen kuvassa on. Niinpä purin vielä kavennus osion ja jatkoin mallineuletta 2 kuplarivin verran. Nyt siitä tuli löysempi ja ehkä jopa vähän liiankin syvä. Yksi lisärivi olisi riittänyt hyvin mutta en nyt enää ala sen takia purkamaan. Oli muuten hankala purkaa tällaista mallineuletta ja poimia niitä pudonneita silmukoita! Mutta siitä selvittiin ja tykkään lopputuloksesta!
Lankana tässä on italialainen Zara, 100% merinovilla. Tämän langan ostin alkukesästä Barcelonan matkalta. Ihanan pehmeää on! Pipo on neulottu puikoilla 4 ja silmukoita on 100. Virkatun kukan ohje löytyy Seijasiskon blogista. Keskellä koristeena iso puunappi.
Yritin soveltaa tuota kuplaneuletta lapasiinkin, mutta mielestäni se ei näyttänyt oikein hyvältä. Niinpä purin lapasen alun ja päätin tehdä ihan peruslapaset sileällä neuleella. Lapaset koristelin vielä kukkasilla joiden keskelle laitoin koristeeksi puuhelmen. Aika ihanat tuli!
Lapasten kukan ohje löytyy täältä. Muuntelin ohjetta hieman, tein terälehtiin ohjeesta poiketen 1 pylväs, 3 pitkääpylvästä, 1 pylväs. Näin sain terälehdistä hieman pyöreämmät.
On tässä tullut taas aloitettua jotakin uuttakin! Poppelista ostin ihanaa huivilankaa, josta tulee hauska röyhelöhuivi. Värivaihtoehdoista turkoosi oli minulle mieluisin. Tosin minulla ei ole yhtään turkoosia pipoa tai lapasia, joten ehkä joskus vielä "joutuu" sellaisetkin tekemään tälle huiville kaveriksi! ;) Tää on tosi veikee lanka ja hauska neuloa!
Väri näyttää tuossa kuvassa melkei siniseltä, mutta on siis oikeasti turkoosi...
Ai niin, ja verhotkin olen nyt saanut kaikki ommeltua, jee! Kuvia en viitsi niistä laittaa, katsotaan sitten jos saan joskus vielä niitä tyynyjä tehtyä niin laitan sitten kuvia vaikka verhoistakin.
Neulomisiin!
Pipo oli yllättävän helppo ja hauska neuloa (kiitos TiiQ:lle avusta). Tosin aluksi minun pipostani tuli vähän liiankin istuva eikä lainkaan tuollainen löysä malli niinkuin ohjeen kuvassa on. Niinpä purin vielä kavennus osion ja jatkoin mallineuletta 2 kuplarivin verran. Nyt siitä tuli löysempi ja ehkä jopa vähän liiankin syvä. Yksi lisärivi olisi riittänyt hyvin mutta en nyt enää ala sen takia purkamaan. Oli muuten hankala purkaa tällaista mallineuletta ja poimia niitä pudonneita silmukoita! Mutta siitä selvittiin ja tykkään lopputuloksesta!
Yritin soveltaa tuota kuplaneuletta lapasiinkin, mutta mielestäni se ei näyttänyt oikein hyvältä. Niinpä purin lapasen alun ja päätin tehdä ihan peruslapaset sileällä neuleella. Lapaset koristelin vielä kukkasilla joiden keskelle laitoin koristeeksi puuhelmen. Aika ihanat tuli!
Lapasten kukan ohje löytyy täältä. Muuntelin ohjetta hieman, tein terälehtiin ohjeesta poiketen 1 pylväs, 3 pitkääpylvästä, 1 pylväs. Näin sain terälehdistä hieman pyöreämmät.
On tässä tullut taas aloitettua jotakin uuttakin! Poppelista ostin ihanaa huivilankaa, josta tulee hauska röyhelöhuivi. Värivaihtoehdoista turkoosi oli minulle mieluisin. Tosin minulla ei ole yhtään turkoosia pipoa tai lapasia, joten ehkä joskus vielä "joutuu" sellaisetkin tekemään tälle huiville kaveriksi! ;) Tää on tosi veikee lanka ja hauska neuloa!
Väri näyttää tuossa kuvassa melkei siniseltä, mutta on siis oikeasti turkoosi...
Ai niin, ja verhotkin olen nyt saanut kaikki ommeltua, jee! Kuvia en viitsi niistä laittaa, katsotaan sitten jos saan joskus vielä niitä tyynyjä tehtyä niin laitan sitten kuvia vaikka verhoistakin.
Neulomisiin!
torstai 29. syyskuuta 2011
Pampulahuivi
Pom pom multi - langasta valmistui parissa illassa tällainen hauska huivi. Tästä tuli tosi hauska ja oli mukava ja nopea tehdä! Puolitoista kerää meni suunnilleen, joten lankaa jäi vielä saman verran. Ainoastaan lankojen päättely oli hankalaa, toivottavasti pysyy ettei lähde purkautumaan. Mulla ei ollut valokuvausapua paikalla joten pahoittelen kuvan kehnoa laatua..
maanantai 26. syyskuuta 2011
Hyrrä-patalapun ohje
Tässä tulee nyt sitten vihdoinkin ohje patalappuun. Ohje voi olla vähän suurpiirteinen (niinkuin tekijänsäkin). Olen hieman muunnellut sitä alkuperäisestä. Jos on jotakin epäselvää niin laittakaa vaan kommenttia. Laitan paljon kuvia, ne kertovat monesti enemmän kuin tuhat sanaa! :)
Siis asiaan...
Tarvikkeet: Novita Wool kaksinkertaisena kahta haluamaasi väriä (tässä punainen ja valkoinen), virkkuukoukku nro5.
Huomioitavaa: Virkkaa aina silmukan takareunaan, (etureuna muodostaa työhön spiraali-kuvion).
Aloitus: Tee lankalenkki sormen ympäri, virkkaa lenkkiin 6 ks. Kiristä "häntälangasta" rengas umpeen, niin ettei jää reikää aloitukseen.
Virkkaa sitten ensimmäiseen silmukkaan 1 ks ja 1 p. Sen jälkeen 2 p jokaiseen silmukkaan kierroksen ajan.
Huom! Älä tee koskaan kierroksen alussa ketjusilmukkaa vaan jatka suoraan seuraavan kierroksen silmukoihin virkkausta niin työ lähtee etenemään spiraalina. (Kierroksen vaihtumiskohta ei ole tarkkaa tässä työssä.)
Jatka työtä spiraalina, harvenna lisäyksiä koko aja työn edetessä. (lisäys = 2 p samaan silmukkaan)
Tee nyt kolmannella kierroksella: 2p samaan silmukkaan kolme kertaa, neljänteen silmukkaan 1 p. Neljännen kierroksen alussa 2p samaan silmukkaan kaksi kertaa, seuraavaan 1 p. Harvenna lisäyksiä neljännen kierroksen aikana niin, että se tulee enää joka toiseen silmukkaan.
Tässä kuva miltä työn pitäisi alussa näyttää, silmukan etureunat alkavat muodostaa spiraali-kuviota:
Tarkista, että työ lähtee levenemään tasaisesti, ja lisää tai vähennä lisäyksiä sen mukaan.
Neljännellä kierroksen alussa lisäys tulee joka 4. silmukkaan, lopussa joka 5. silmukkaan.
Kun olet virkannut noin 4 kierrosta, jatka työtä pp:llä. Tässä vaiheessa lisäys joka 5. silmukkaan. Kun olet virkannut noin puoli kierrosta harvenna lisäyksiä joka 6. silmukkaan.
Työ näyttää nyt tältä:
Jatka työtä pitkillä pylväillä noin 3 kierrosta, kunnes patalapun halkaisija on noin 22 cm. Katkaise ja päättele langat.
Ota valkoinen lanka yksinkertaisena ja aloita tekemään spiraalikuviota keskeltä aloittaen seuraavasti: Laita virkkuukoukku oikealta puolelta työn läpi siitä mistä virkattujen silmukoiden etureuna aloittaa spiraalikuvion, vedä lanka oikealle puolelle. Ala virkkaamaan ketjusilmukoita työn läpi silmukoiden atureunoja myötäillen löyhästi. Muista tehdä löyhää, ettei ala kiristämään!
Nurjalta puolelta näyttää tältä:
Kun jäljellä on enää ulkoreuna, ota työhön mukaan toinenkin valkoinen lanka. Ulkoreuna tehdään siis kaksinkertaisella langalla piilosilmukoilla virkaten. Muista edelleen tehdä löyhää!
Kun olet tehnyt ulkoreunan loppuun, virkkaa ketjusilmukoita 9-10cm. Jätä pitkä häntä kun katkaiset langan. Ompele ketjun pää työhön kiinni alla olevan kuvan osoittamalla tavalla muodostaen samalla ripustuslenkin.
Halutessasi pujottele vielä langat ketjusilmukoiden läpi niin ripustuslenkki ei pääse käytössä venymään.
Päättele langat ja höyrytä. Valmis patalappu!
Siis asiaan...
Tarvikkeet: Novita Wool kaksinkertaisena kahta haluamaasi väriä (tässä punainen ja valkoinen), virkkuukoukku nro5.
Huomioitavaa: Virkkaa aina silmukan takareunaan, (etureuna muodostaa työhön spiraali-kuvion).
Aloitus: Tee lankalenkki sormen ympäri, virkkaa lenkkiin 6 ks. Kiristä "häntälangasta" rengas umpeen, niin ettei jää reikää aloitukseen.
Virkkaa sitten ensimmäiseen silmukkaan 1 ks ja 1 p. Sen jälkeen 2 p jokaiseen silmukkaan kierroksen ajan.
Huom! Älä tee koskaan kierroksen alussa ketjusilmukkaa vaan jatka suoraan seuraavan kierroksen silmukoihin virkkausta niin työ lähtee etenemään spiraalina. (Kierroksen vaihtumiskohta ei ole tarkkaa tässä työssä.)
Jatka työtä spiraalina, harvenna lisäyksiä koko aja työn edetessä. (lisäys = 2 p samaan silmukkaan)
Tee nyt kolmannella kierroksella: 2p samaan silmukkaan kolme kertaa, neljänteen silmukkaan 1 p. Neljännen kierroksen alussa 2p samaan silmukkaan kaksi kertaa, seuraavaan 1 p. Harvenna lisäyksiä neljännen kierroksen aikana niin, että se tulee enää joka toiseen silmukkaan.
Tässä kuva miltä työn pitäisi alussa näyttää, silmukan etureunat alkavat muodostaa spiraali-kuviota:
Tarkista, että työ lähtee levenemään tasaisesti, ja lisää tai vähennä lisäyksiä sen mukaan.
Neljännellä kierroksen alussa lisäys tulee joka 4. silmukkaan, lopussa joka 5. silmukkaan.
Kun olet virkannut noin 4 kierrosta, jatka työtä pp:llä. Tässä vaiheessa lisäys joka 5. silmukkaan. Kun olet virkannut noin puoli kierrosta harvenna lisäyksiä joka 6. silmukkaan.
Työ näyttää nyt tältä:
Jatka työtä pitkillä pylväillä noin 3 kierrosta, kunnes patalapun halkaisija on noin 22 cm. Katkaise ja päättele langat.
Ota valkoinen lanka yksinkertaisena ja aloita tekemään spiraalikuviota keskeltä aloittaen seuraavasti: Laita virkkuukoukku oikealta puolelta työn läpi siitä mistä virkattujen silmukoiden etureuna aloittaa spiraalikuvion, vedä lanka oikealle puolelle. Ala virkkaamaan ketjusilmukoita työn läpi silmukoiden atureunoja myötäillen löyhästi. Muista tehdä löyhää, ettei ala kiristämään!
Nurjalta puolelta näyttää tältä:
Kun jäljellä on enää ulkoreuna, ota työhön mukaan toinenkin valkoinen lanka. Ulkoreuna tehdään siis kaksinkertaisella langalla piilosilmukoilla virkaten. Muista edelleen tehdä löyhää!
Kun olet tehnyt ulkoreunan loppuun, virkkaa ketjusilmukoita 9-10cm. Jätä pitkä häntä kun katkaiset langan. Ompele ketjun pää työhön kiinni alla olevan kuvan osoittamalla tavalla muodostaen samalla ripustuslenkin.
Halutessasi pujottele vielä langat ketjusilmukoiden läpi niin ripustuslenkki ei pääse käytössä venymään.
Päättele langat ja höyrytä. Valmis patalappu!
keskiviikko 14. syyskuuta 2011
Monenlaista puuhaa...
Nyt on hetki vierähtänyt viime kirjoituksesta. On ollut inspiraatiota jos jonkinlaista! Löysin mieluisia verhokankaita ja olen innostunut ompelemaan verhoja vihdoin ja viimein. Kolme verhoa valmiina, neljäs aloitettu. Kaiken kaikkiaan viisi pitäisi saada valmiiksi. Ja varmaan vielä sohvatyynynpäällisiäkin olisi kivä tehdä väreihin sopivia...
Sitten näin Käsistä karannut - blogissa ihanan pipon, jonka tekijä oli nimennyt "vaahtopääksi". Oli aivan pakko heti tehdä itsellekin pipo tuolla ohjeella, niin ihana se mielestäni oli. Pipo on valmis, teen vielä lapaset ja ehkä vähän vielä tuunaan pipoa, laitan sitten kuvan koko setistä, kun se on valmis. Ohje löytyy ilmaiseksi Ravelrysta.
En toki ole unohtanut patalappu-ohjetta. Anteeksi vaan niille jotka ovat sitä odottaneet, kun kestää näin kauan. Hyvällä mallilla on sekin ja seuraava postaus on sitten se ohje! (Mä oon vähän tällainen että innostun yhtäkkiä jostain uudesta ja sitten onkin monta työtä kesken...) Tilkkujakaan ei oo montaa syntynyt viime postauksen jälkeen, 15 vasta valmiina.
Ai niin, olen taas yhden uuden käsityökirjan omistaja. Tilasin Neulomolaisten tekemän sukkakirjan Varresta varpaisiin. Kirjassa on paljon ihania sukkaohjeita jotka odottavat toteutumista! Suosittelen muillekin aiheesta kiinnostuneille!
Sitten näin Käsistä karannut - blogissa ihanan pipon, jonka tekijä oli nimennyt "vaahtopääksi". Oli aivan pakko heti tehdä itsellekin pipo tuolla ohjeella, niin ihana se mielestäni oli. Pipo on valmis, teen vielä lapaset ja ehkä vähän vielä tuunaan pipoa, laitan sitten kuvan koko setistä, kun se on valmis. Ohje löytyy ilmaiseksi Ravelrysta.
En toki ole unohtanut patalappu-ohjetta. Anteeksi vaan niille jotka ovat sitä odottaneet, kun kestää näin kauan. Hyvällä mallilla on sekin ja seuraava postaus on sitten se ohje! (Mä oon vähän tällainen että innostun yhtäkkiä jostain uudesta ja sitten onkin monta työtä kesken...) Tilkkujakaan ei oo montaa syntynyt viime postauksen jälkeen, 15 vasta valmiina.
Ai niin, olen taas yhden uuden käsityökirjan omistaja. Tilasin Neulomolaisten tekemän sukkakirjan Varresta varpaisiin. Kirjassa on paljon ihania sukkaohjeita jotka odottavat toteutumista! Suosittelen muillekin aiheesta kiinnostuneille!
sunnuntai 28. elokuuta 2011
Virkkaus-innostus..
Nyt on asetuttu uuteen kotiin asumaan ja käsitöillekin on taas löytynyt aikaa! Vielä on kodin sisustus kyllä kesken, uusia verhoja pitäisi ommella vielä olohuoneeseen. Ei ole vaan vielä mieluista kangasta löytynyt eikä kyllä oo horveesti ollu aikaa kangaskauppoja kierrelläkään.. Harmi kun valmisverhoja on tosi vähän 250cm pitkinä... Yhden verhon olen ommellut toiseen makuuhuoneeseen, ihan perus pitkä verho. Olohuone onkin sitten vähän isompi projekti. No, onneksi ei ole kiirettä asian kanssa.
Enemmän on ollut nyt intoa virkkaukseen. Olen nyt innostunut tilkkuja virkkaamaan. Jos näitä tilkkuja joku päivä valmistuis niin paljon että niistä peiton saisi! Yhden tilkun koko on noin 11 x 11 cm. Langan päät päättelen aina saman tien kun tilkku valmistuu niin ei tarvi kerralla urakoida niitäkään. Tässä tilkkusaldo tällä hetkellä. Vielä saa jokusen tilkun virkata ennen ku peitto syntyy!
Noista patalappuvaihtoon tekemistäni patalapuista on ohjetta kyselty, ja sekin on nyt työn alla, joten toivon mukaan piakkoin saan senkin tänne blogiin laitettua.
Enemmän on ollut nyt intoa virkkaukseen. Olen nyt innostunut tilkkuja virkkaamaan. Jos näitä tilkkuja joku päivä valmistuis niin paljon että niistä peiton saisi! Yhden tilkun koko on noin 11 x 11 cm. Langan päät päättelen aina saman tien kun tilkku valmistuu niin ei tarvi kerralla urakoida niitäkään. Tässä tilkkusaldo tällä hetkellä. Vielä saa jokusen tilkun virkata ennen ku peitto syntyy!
Noista patalappuvaihtoon tekemistäni patalapuista on ohjetta kyselty, ja sekin on nyt työn alla, joten toivon mukaan piakkoin saan senkin tänne blogiin laitettua.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)