lauantai 23. kesäkuuta 2012

Sukat vauvalle

Vihdoin jotain valmistakin... Kun ei tuo tunika vieläkään näytä valmistuvan, niin välikäsityönä tekaisin Joonalle uudet villasukat kun nuo entiset alkavat olla jo pienet. Näissä sukissa on jo vähän kasvun varaakin!



Sukkia aloittaessani ajattelin että teen myös lapaset samasta langasta, mutta lanka ei ikävä kyllä riitäkään enää lapasiin. Lankana Dropsin Merino extra fine, jota jäi yksi kerä viime talvena kun tein miehelleni siitä pipon ja lapaset. Tumman ruskeat raidat ovat Novitan 7 veljestä. Neuloin 3,5mm puikoilla ja silmukoita varressa 40 ja jalkaterässä 36. Tein ensin jalkateränkin 40 silmukalla, mutta siitä tuli ihan järkyttävän iso, joten purin sen ja kavensin joustimen jälkeen yhden silmukan joka puikolta niin tuli paljon parempi.

Tässä vielä sukat uuden omistajansa esittelemänä:


Vähän oli mallilla totinen ilme, mutta hienosti selviytyi mallin työstä! :)

torstai 7. kesäkuuta 2012

Yllätyslahja

Viime viikolla posti toi kivan yllätyslahjan. Sain Novitalta kaksi kerää pinkkiä Huopasta!


Sain lahjan koska kaverini liittyi Novitan tilaajaksi kauttani. Pojalle tuskin tulee tästä väristä mitään tehtyä, eikä väri henkilökohtaisesti ole minunkaan mieleeni. Mutta onhan minulla kummityttöjä kaksin kappalein, jospa vaikka heille jotain näistät keksisi joskus... :)

Mitään käsitöitä ei ole toistaiseksi valmistunut mutta tunika on kivasti edistynyt kun olen sitä neuloskellut. Hiljaa hyvä tulee... ;) Ostettiin pojalle kesäksi aurinkolasit ja suunnitelmissa olisi myös ommella niille suojapussukka. Katsotaan milloin saan aikaiseksi...

sunnuntai 27. toukokuuta 2012

Kuulumisia

Kuusi viikkoa on vierähtänyt vauvan syntymästä ja se aika on kyllä mennyt nopeasti! Tänä aamuna ensimmäisen kerran tartuin neulepuikkoihin ja neuloin muutaman kierroksen rose mohair- tunikaan. Pikkuhiljaa alkaa arki jo vauvan kanssa sujumaan niin että aikaa jää vähän muillekin asioille. Hyvin on mennyt ja poika kasvanut jo kovasti! :)

Viikko sitten vietimme ristiäisiä, ja haluankin täällä esitellä kastemekon, jossa poikamme kastettiin. Se on anoppini virkkaama mekko, jonka hän on tehnyt noin 12 vuotta sitten ensimmäiselle lapsenlapselleen. Siinä mekossa on kastettu mieheni siskon lapset sekä mieheni vanhin poika. Tosi kaunis kastemekko!


Kasteliinaan on kirjailtu mekossa kastettujen nimet ja päivämäärät, minunkin täytyy kirjailla vielä nimi siihen. Pojan nimeksi tuli Joona Aukusti.

Tässäpä kuulumiset tällä kertaa, jospa seuraavassa bloggauksessa olisi jotain käsitöitäkin! Siis jotain itse tehtyä...  :)

lauantai 21. huhtikuuta 2012

Vauva

15.4. pitkä odotus palkittiin ja meille syntyi poikavauva. Nyt on pari päivää oltu kotona ja vauvantuoksuinen arki voi alkaa. Täällä ollaan onnesta soikeina! Käsityöt taitavat nyt vähäksi aikaa jäädä taka-alalle kun on tässä pikkusessa puuhaa... :)

lauantai 7. huhtikuuta 2012

Silmukkamerkkejä

Nyt innostuin tekemään silmukkamerkkejä. Nämä ovat näppäriä neulojan apuvälineitä. Ja itse tekemällä saa kivan näköisiäkin. Tällaisia niistä sitten tuli. Osa on kiinteitä ja osa avattavia.






Nuo alimmaiset otan itselleni käyttöön, muut ovat vielä vailla kotia. Näitäpä olikin mukava tehdä!

Työn alla on lisäksi tällä hetkellä kahdet villasukat Maija-langasta ja edelleen se Rose mohair-tunika. Sekin on hieman edistynyt. Neuletöistä enemmän sitten kun ne ovat valmiit.

keskiviikko 4. huhtikuuta 2012

Kauratyyny

Olen vallan unohtanut laittaa tänne ompelemani kauratyynyn esille. Pitkään olen jo ajatellut sellaisen hommata, nyt sitten innostuin sellaisenkin ompelemaan itse. Tyynyn sekä siihen irtopäällisen tein imetystyynystä jääneistä kangaspaloista. Tässä ei nyt ole olenkaan ajateltu ulkonäköä vaan kunhan ompelin itselle jostain kankaasta ja tarvikkeista  mitä kaapista sattui löytymään ja mahdollisimman helpolla. Päällinen on toisesta päästä auki ja solmitaan nauhoilla kiinni. Jos tekisin lahjaksi jollekin, tekisin paljon hienomman, mutta tämä välttää itselle kotikäytössä!


Tyynyn koko on 16 x 68cm. Tyynyyn tein pariin kohtaan tikkaukset että täytteet ei pääse valumaan kokonaan toiseen päähän vaan pysyy suunnilleen tasaisesti tyynyn sisällä. Täytteenä kokonaisia kauranjyviä, joita ostin eläinkaupasta. Kilon pussi meni kokonaan tähän ja tuntuu olevan sopiva määrä täytteeksi tän kokoiseen tyynyyn.

Tää on ollut kyllä tosi ihana, kannatti tehdä. Olen nyt iltaisin lämmittänyt tyynyn ja rentoittanut sillä esimerkiksi alaselkää joka näin loppuraskaudesta välillä juilii ikävästi. Tälle varmasti tulee olemaan käyttöä jatkossakin!

Pari päivää sitten ommella hurauttelin myös pussilakanan vauvalle. Kirppikseltä löysin edullisesti kivan puuvillaverhon josta riitti juuri sopivasti kangasta vauvan pussilakanaan. Siitä minulla ei ole vielä kuvaa, mutta laitan varmaan jossain vaiheessa senkin tänne kunhan saan kuvan räpsäistyä. (Ja vasta sitten kun vauva on syntynyt kun väreistä voisi joku ehkä päätellä vauvan sukupuolen! ;))

Enää kolme päivää laskettuun aikaan jäljellä, joten minä päivänä hyvänsä voi alkaa tapahtumaan... Tosin vielä(kään) ei ole mitään merkkejä siitä että synnytys olisi lähellä, mutta eihän sitä koskaan voi tietää... Toivottavasti hän pian päättäisi tulla!

keskiviikko 28. maaliskuuta 2012

Raitavillitys jatkuu

Taas on valmistunut raitasukkia! Tällä kertaa lasten kokoa. Minulla oli vajaa kerä nalle kukkaketoa ja päätin kokeilla miltä kirjava lanka näyttäisi raidoitettuna yksivärisen langan kanssa. Ja aika hauskaltahan se näyttää!



Näissä lankoina siis valkoinen Nalle sekä Nalle kukkaketo. En taaskaan ole ihan varma näiden koosta mutta sukkakokotaulukoista katsomalla arvioisin isompien kooksi 29/30 ja pienempien 25/26.
Isommissa sukissa olen kärkeen tehnyt leveän nauhakavennuksen ja pienemmissä sädekavennuksen. Molemmat tavat käy hyvin raitasukkiin. Harmikseni tuota kukkaketoa jäi vielä laatikkoon pieni nöttönen pyörimään vaikka tarkoitus oli saada se kulumaan näihin sukkiin. Yllättävän vähän näihin sitä meni.


Ei ne raidat vielä tähän lopu... :) Tein myös Woolista hauskan raitapipon, tämäkin lasten kokoa. Oli ajatuksena tehdä vielä lapasetkin kaveriksi, mutta nyt ei huvittanutkaan yhtään alkaa lapasia tekemään... Ehkäpä joskus myöhemmin sitten! Sydänkoriste pipoon on tehty huopakankaasta.


Näillä sai taas vähän vajennettua lankalaatikoita... Jostain syystä olen huomannut että vaikka kuinka neuloo niin langat ei tunnu vähenevän yhtään. Tuntuvat vaan lisääntyvän... =D